Kurs języka polskiego dla cudzoziemców na poziomie A1 lub A1 - kontynuacja
Formularz rejestracyjny na kurs
Język nauczania: polski
Formy do wyboru:
1. przedmiot w umowie - język polski dla obcokrajowców, dokument końcowy - wpis w e-indeksie
2. bez umowy - kurs języka polskiego dla cudzoziemców, dokument końcowy - certyfikat
Prowadzący: dr hab. M. Hawrysz, prof. UZ, dr I. Pałucka-Czerniak, prof. UZ, dr M. Jurewicz-Nowak, dr I. Kotlarska, dr D. Szagun, dr I. Żuraszek-Ryś
Forma zajęć: laboratorium
Liczba godzin w semestrze: 30
Liczba godzin w tygodniu: 2
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną (4 pkt ECTS) lub egzamin (6 pkt ECTS)
Cel przedmiotu:
Kurs ma umożliwić uczącym się osiągnięcie biegłości językowej na poziomie A1, dzięki czemu będą mogli porozumiewać się na poziomie podstawowym w mowie i w piśmie z użytkownikami języka polskiego w różnych sferach życia. Pozostałe cele to: rozwój intelektualny, poznanie innej kutury, rozwijanie ciekawości i tolerancji wobec innych narodów, umacnianie motywacji do nauki języka polskiego, poznanie polskich realiów socjokulturowych.
Zakres tematyczny przedmiotu:
Zakres materiału obejmuje kilkanaście obszarów tematycznych. Tematy mogą być modyfikowane, poszerzane np. ze względu na potrzeby uczących się, ich zainteresowania. Podstawowy katalog tematyczny obejmuje następujące obszary: człowiek, rodzina, życie codzienne, sposoby spędzania wolnego czasu, mieszkanie, miejsca, środki transportu, praca, edukacja, żywienie, zakupy i usługi, zdrowie i higiena osobista, środowisko naturalne. Program nauczania uwzględnia także zagadnienia gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne i funkcjonalne.
Metody kształcenia:
Polimetody: praca z grupą, praca indywidualna (samodzielna i pod kierunkiem nauczyciela), praca w parach (samodzielna i pod kierunkiem nauczyciela). Praca z podręcznikiem: ćwiczenia fonetyczne i gramatyczne na podstawie podręczników, odgrywanie ról, drama, słuchanie tekstów, interpretacja pokazów audiowizualnych, praca ze słownikami, ćwiczenie wypowiedzi ustnych (dialog i opis).
Efekty kształcenia:
Efekty ogólne: Rozwinięcie kompetencji: a) komunikacyjnej w zakresie publicznej, prywatnej, edukacyjnej i zawodowej sfery życia; b) lingwistycznej w zakresie gramatyki, leksyki, ortografii i fonologii; c) socjolingwistycznej. Opanowanie podstawowych strategii komunikacyjnych. Przyswojenie podstawowych wiadomości na temat Polski, jej historii i kultury.
Efekty szczegółowe: Uczący się rozumieją: a) globalnie, selektywnie krótkie, proste wypowiedzi ciągłe i dialogowe o przejrzystej strukturze, gdy tempo wypowiedzi jest wolne, a wymowa staranna; b) globalnie i selektywnie proste, krótkie wypowiedzi pisemne (np. ogłoszenie, formularz, opis itp.) o bardzo przejrzystej strukturze. Uczący się potrafią: a) wyrażać intencje oraz realizować funkcje językowe, posługując się słownictwem i strukturami gramatycznymi w zakresie przewidzianym dla poziomu A1; b) pisać proste pojedyncze wyrażenia i zdania, wypełniać formularze z danymi osobowymi. Ponadto uczący się dysponują słownictwem wystarczającym do wyrażania podstawowych potrzeb komunikacyjnych związanych z życie codziennym (ok. 1000 wyrazów). Potrafią rozpoznawać i poprawnie stosować podstawowe formy gramatyczne oraz zapisywać znane im wyrazy, wyrażenia i zwroty. Znają i stosują zasady wymowy, które pozwalają na zrozumienie treści formułowanych przez nich wypowiedzi.
Weryfikacja efektów kształcenia i warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, wypowiedzi ustne i pisemne na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego efekty kształcenia lub egzaminu.
Literaturę podstawową wybiera nauczyciel, np.