uz-logo-pion-2.png

Polish language for Foreigners

Kurs języka polskiego dla cudzoziemców na poziomie A1 lub A1 - kontynuacja

First names *

Surname *

E-mail *

Telephone number *

Nationality *

Date of birth *

Place of birth *

a place, a country, e.g.: Zielona Góra, Poland

Field of study *

I have Polish in my learning agreement for 30/60 hours *

Yes or No

Skill level *

A1 (starter) or A1 kontynuacja (continuation)

I have already learned Polish *

Yes or No

I consent to the processing of my personal data *

Yes or No

* pole wymagane

Formularz rejestracyjny na kurs

Język nauczania: polski

Formy do wyboru:

1. przedmiot w umowie - język polski dla obcokrajowców, dokument końcowy - wpis w e-indeksie

2. bez umowy -  kurs języka polskiego dla cudzoziemców, dokument końcowy - certyfikat

Prowadzący: dr hab. M. Hawrysz, prof. UZ, dr I. Pałucka-Czerniak, prof. UZ, dr M. Jurewicz-Nowak, dr I. Kotlarska,  dr D. Szagun, dr I. Żuraszek-Ryś 

Forma zajęć: laboratorium

Liczba godzin w semestrze: 30

Liczba godzin w tygodniu: 2

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną (4 pkt ECTS) lub egzamin (6 pkt ECTS)

Cel przedmiotu:

Kurs ma umożliwić uczącym się osiągnięcie biegłości językowej na poziomie A1, dzięki czemu będą mogli porozumiewać się na poziomie podstawowym w mowie i w piśmie z użytkownikami języka polskiego w różnych sferach życia. Pozostałe cele to: rozwój intelektualny, poznanie innej kutury, rozwijanie ciekawości i tolerancji wobec innych narodów, umacnianie motywacji do nauki języka polskiego, poznanie polskich realiów socjokulturowych.

Zakres tematyczny przedmiotu:

Zakres materiału obejmuje kilkanaście obszarów tematycznych. Tematy mogą być  modyfikowane, poszerzane np. ze względu na potrzeby uczących się, ich zainteresowania. Podstawowy katalog tematyczny obejmuje następujące obszary: człowiek, rodzina, życie codzienne, sposoby spędzania wolnego czasu, mieszkanie, miejsca, środki transportu, praca, edukacja, żywienie, zakupy i usługi, zdrowie i higiena osobista, środowisko naturalne. Program nauczania uwzględnia także zagadnienia gramatyczno-syntaktyczne, stylistyczne i funkcjonalne.

Metody kształcenia:

Polimetody: praca z grupą, praca indywidualna (samodzielna i pod kierunkiem nauczyciela), praca w parach (samodzielna i pod kierunkiem nauczyciela). Praca z podręcznikiem: ćwiczenia fonetyczne i gramatyczne na podstawie podręczników, odgrywanie ról, drama, słuchanie tekstów, interpretacja pokazów audiowizualnych, praca ze słownikami, ćwiczenie wypowiedzi ustnych (dialog i opis).

Efekty kształcenia:

Efekty ogólne: Rozwinięcie kompetencji: a) komunikacyjnej w zakresie publicznej, prywatnej, edukacyjnej i zawodowej sfery życia; b) lingwistycznej w zakresie gramatyki, leksyki, ortografii i fonologii; c) socjolingwistycznej. Opanowanie podstawowych strategii komunikacyjnych. Przyswojenie podstawowych wiadomości na temat Polski, jej historii i kultury.

Efekty szczegółowe: Uczący się  rozumieją: a) globalnie, selektywnie krótkie, proste wypowiedzi ciągłe i dialogowe o przejrzystej strukturze, gdy tempo wypowiedzi jest wolne, a wymowa staranna; b) globalnie i selektywnie proste, krótkie wypowiedzi pisemne (np. ogłoszenie, formularz, opis itp.) o bardzo przejrzystej strukturze. Uczący się potrafią: a) wyrażać intencje oraz realizować funkcje językowe, posługując się słownictwem i strukturami gramatycznymi w zakresie przewidzianym dla poziomu A1; b) pisać proste pojedyncze wyrażenia i zdania, wypełniać formularze z danymi osobowymi. Ponadto uczący się dysponują słownictwem wystarczającym do wyrażania podstawowych potrzeb komunikacyjnych związanych z życie codziennym (ok. 1000 wyrazów). Potrafią rozpoznawać i poprawnie stosować podstawowe formy gramatyczne oraz zapisywać znane im wyrazy, wyrażenia i zwroty. Znają i stosują zasady wymowy, które pozwalają na zrozumienie treści formułowanych przez nich wypowiedzi.

Weryfikacja efektów kształcenia i warunki zaliczenia: obecność na zajęciach, wypowiedzi ustne i pisemne na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny z testu sprawdzającego efekty kształcenia lub egzaminu.

Literaturę podstawową wybiera nauczyciel, np.

  1. Stempek I. [et al.], Polski krok po kroku, Kraków 2010 (poziom A1).
  2. Kołaczek E., Survival Polish Crash Course, Kraków 2016 (poziom A0/A).
  3. Stone M., Witaj!, Nowy Sącz 2022 (poziom A1).
  4. Piotrowska-Rola E., Porębska M., Polski jest cool, Lublin 2017 (poziom A1, A2).
  5. Małolepsza M., Szymkiewicz A., Hurra! Po polsku 1, Kraków 2017 (poziom A1).
  6.  Burkat A, Jasińska A, Hurra! Po polsku 2, Kraków 2017 (poziom A2).
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18