uz-logo-pion-2.png

Poziom A1

POZIOM A1

SŁYSZĘ I ROZUMIEM:

  • rozpoznaję temat wypowiedzi i główne informacje (wiadomości, ogłoszenia),
  • rozumiem wypowiedzi i znam słowa w kręgu tematów dotyczące spraw codziennych: o sobie (zainteresowania, hobby, plany, samopoczucie), najbliższej rodzinie, podstawowych zakupach, pracy, miejscu zamieszkania,
  • rozumiem określenia liczb, cen, czasu,
  • rozumiem proste pytania, wskazówki, instrukcje,
  • rozpoznaję poprzez intonację intencje mówiącego (pytanie, rozkaz, oznajmienie).

CZYTAM

  • określam główny temat tekstu,
  • rozpoznaję intencje krótkich wypowiedzi (zaproszenie, zawiadomienie i in.),
  • rozumiem słowa dotyczące spraw codziennych, w tym internacjonalizmy (tematy: człowiek, rodzina, życie codzienne, wolny czas, mieszkanie, miejsca, środki transportu, kierunki, praca, szkoła, jedzenie, zakupy, pieniądze, zdrowie, pory roku, pogoda, rośliny i zwierzęta - nazwy podstawowe),
  • rozumiem treść prostych tekstów uzupełnianych obrazem, zdjęciem,
  • umiem podać podstawowe informacje na podstawie ogłoszeń, reklam, karty dań, rozkładu jazdy i in.,
  • znam polskie realia: geografię Polski i kraje z nią sąsiadujące, największe polskie miasta i zabytki, symbole państwowe, polskie zwyczaje i święta, znane pieśni i piosenki, najważniejsze fakty historyczne.

ROZMAWIAM

  • zadaję proste pytania i udzielam odpowiedzi,
  • rozmawiam i wymieniam informacje, mówię wolno,
  • mówię o sobie i o swoim otoczeniu, o znanych miejscach i ludziach,
  • znam polski alfabet, umiem literować proste wyrazy.

PISZĘ

  • piszę zdania pojedyncze, proste teksty (listy prywatne, notatki, wiadomości, życzenia pozdrowienia, opis osoby i miejsca, relacja, opowiadanie, opinia, esej szkolny na prosty temat, np. mój dzień),
  • rozróżniam styl nieoficjalny i oficjalny,
  • wypełniam formularz z danymi osobowymi,
  • stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (w zakresie: duża i mała litera, znaki diakrytyczne, znaki interpunkcyjne - przecinek, wykrzyknik, kropkę, znak zapytania)..

GRAMATYKA

  • odmieniam podstawowe rzeczowniki, zaimki, przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej, przez przypadki, rozpoznaję rodzaj, deklinacji (odmiany tych części mowy) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa,
  • znam polskie liczebniki i je odmieniam,
  • odmieniam czasowniki przez osoby w koniugacjach: -ę, -esz; -ę, -isz/-ysz; -am/-em, -asz, -esz, koniugacji (odmiany czasownika) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa, podobnie też postępuję z rekcją czasownika,
  • tworzę czas teraźniejszy, przeszły i przyszły czasownika,
  • rozpoznaję stronę czynną i zwrotną czasownika oraz aspekt, doskonalę te umiejętności na wyższych poziomach,
  • tworzę wypowiedź w trybie rozkazującym i przypuszczającym,
  • znam czasowniki ruchu,
  • tworzę przysłówki od przymiotnika,
  • znam nazwy mieszkańców krajów i tworzę od nich przymiotniki,
  • tworzę zdania pojedyncze oznajmujące i pytające,
  • tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikami i, a, ale, albo, lub, lecz,
  • tworzę zdania złożone podrzędnie ze spójnikami ponieważ, bo, że, czy,
  • stosuję podwójną negację.
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18