CO POWINNAM/POWINIENEM WIEDZIEĆ I UMIEĆ
NA OKREŚLONYM POZIOMIE JĘZYKA?
Standardowo wyróżnia się 6 poziomów znajomości języka: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
POZIOM A1
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
- rozpoznaję temat wypowiedzi i główne informacje (wiadomości, ogłoszenia),
- rozumiem wypowiedzi i znam słowa w kręgu tematów dotyczące spraw codziennych: o sobie (zainteresowania, hobby, plany, samopoczucie), najbliższej rodzinie, podstawowych zakupach, pracy, miejscu zamieszkania,
- rozumiem określenia liczb, cen, czasu,
- rozumiem proste pytania, wskazówki, instrukcje,
- rozpoznaję poprzez intonację intencje mówiącego (pytanie, rozkaz, oznajmienie).
CZYTAM
- określam główny temat tekstu,
- rozpoznaję intencje krótkich wypowiedzi (zaproszenie, zawiadomienie i in.),
- rozumiem słowa dotyczące spraw codziennych, w tym internacjonalizmy (tematy: człowiek, rodzina, życie codzienne, wolny czas, mieszkanie, miejsca, środki transportu, kierunki, praca, szkoła, jedzenie, zakupy, pieniądze, zdrowie, pory roku, pogoda, rośliny i zwierzęta - nazwy podstawowe),
- rozumiem treść prostych tekstów uzupełnianych obrazem, zdjęciem,
- umiem podać podstawowe informacje na podstawie ogłoszeń, reklam, karty dań, rozkładu jazdy i in.,
- znam polskie realia: geografię Polski i kraje z nią sąsiadujące, największe polskie miasta i zabytki, symbole państwowe, polskie zwyczaje i święta, znane pieśni i piosenki, najważniejsze fakty historyczne.
ROZMAWIAM
- zadaję proste pytania i udzielam odpowiedzi,
- rozmawiam i wymieniam informacje, mówię wolno,
- mówię o sobie i o swoim otoczeniu, o znanych miejscach i ludziach,
- znam polski alfabet, umiem literować proste wyrazy.
PISZĘ
- piszę zdania pojedyncze, proste teksty (listy prywatne, notatki, wiadomości, życzenia pozdrowienia, opis osoby i miejsca, relacja, opowiadanie, opinia, esej szkolny na prosty temat, np. mój dzień),
- rozróżniam styl nieoficjalny i oficjalny,
- wypełniam formularz z danymi osobowymi,
- stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (w zakresie: duża i mała litera, znaki diakrytyczne, znaki interpunkcyjne - przecinek, wykrzyknik, kropkę, znak zapytania)..
GRAMATYKA
- odmieniam podstawowe rzeczowniki, zaimki, przymiotniki w liczbie pojedynczej i mnogiej, przez przypadki, rozpoznaję rodzaj, deklinacji (odmiany tych części mowy) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa,
- znam polskie liczebniki i je odmieniam,
- odmieniam czasowniki przez osoby w koniugacjach: -ę, -esz; -ę, -isz/-ysz; -am/-em, -asz, -esz, koniugacji (odmiany czasownika) uczę się i ją trenuję na wszystkich poziomach języka wraz z przyswajaniem sobie nowego słownictwa, podobnie też postępuję z rekcją czasownika,
- tworzę czas teraźniejszy, przeszły i przyszły czasownika,
- rozpoznaję stronę czynną i zwrotną czasownika oraz aspekt, doskonalę te umiejętności na wyższych poziomach,
- tworzę wypowiedź w trybie rozkazującym i przypuszczającym,
- znam czasowniki ruchu,
- tworzę przysłówki od przymiotnika,
- znam nazwy mieszkańców krajów i tworzę od nich przymiotniki,
- tworzę zdania pojedyncze oznajmujące i pytające,
- tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikami i, a, ale, albo, lub, lecz,
- tworzę zdania złożone podrzędnie ze spójnikami ponieważ, bo, że, czy,
- stosuję podwójną negację.