CO POWINNAM/POWINIENEM WIEDZIEĆ I UMIEĆ
NA OKREŚLONYM POZIOMIE JĘZYKA?
Standardowo wyróżnia się 6 poziomów znajomości języka: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
POZIOM C2
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1 i B2, C1.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
- rozumiem treść wypowiedzi w szybkim tempie, o nieprzejrzystej budowie, z elementami slangu, języka potocznego i regionalnego, archaizmów,
- rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka (wyznanie, NIP, PESEL), i inne (jak wyżej),
- rozumiem dialektyzmy i archaizmy.
CZYTAM
- przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji, poddaję je selekcji,
- pogłębiam wiedzę o polskich realiach: rola Kościoła katolickiego w Polsce, zróżnicowanie regionalne (mentalne, kulturowe, językowe), elementy historii Polski.
ROZMAWIAM
- mówię płynnie, spontanicznie we wszystkich sytuacjach, na wszystkie tematy, prowadzę dyskusję,
- wygłaszam wcześniej przygotowaną wypowiedź płynnie i bez wysiłku, wygłaszam przemówienie, stosuję apostrofy.
PISZĘ
- piszę szczegółowe opisy i porównania,
- znam style: urzędowy, naukowy, artystyczny i publicystyczny,
- rozpoznaję dialektyzmy (baca, pyry) i archaizmy (gród, niewiasta), znam skrótowce (UZ, PAN) i zgrubienia (chłopisko), przenośnie (metafory: wycie wiatru) i onomatopeje (szeleści), pytania retoryczne (bez odpowiedzi) i apostrofy,
- piszę niemal bezbłędnie.
GRAMATYKA
- odmieniam rzeczowniki nieregularne (typu sędzia, hrabia), z alternacjami (gołąb - gołębia), nazywające kolory (biel, żółć, czerwień), rzeczowniki występujące w liczbie mnogiej (oboje państwo, doktorostwo), zbiorowe (ptactwo, listowie, chuliganeria), występujące tylko w liczbie pojedynczej (dobro, wiedza, życie),
- znam dawne formy przymiotnika: ciekaw, wart, rad, świadom, wesół,
- odmieniam liczebniki zbiorowe, a także z wyrazem/cząstką pół (pół litra, półtora roku), poprawnie łączę liczebniki nieokreślone z innymi wyrazami (wielu zatrudnionych, mnóstwo rzeczy),
- tworzę formy czasowników: wlec, mleć (mielić), zgasnąć i im podobnych.