CO POWINNAM/POWINIENEM WIEDZIEĆ I UMIEĆ
NA OKREŚLONYM POZIOMIE JĘZYKA?
Standardowo wyróżnia się 6 poziomów znajomości języka: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
POZIOM B2
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
- rozumiem główne myśli w komunikatach autentycznych, zawierające intencje bezpośrednie i pośrednie, wypowiadane w normalnym tempie i w dobrych warunkach akustycznych, o schematycznej i przewidywalnej strukturze, bardziej skomplikowane intencjonalnie (w tym komplementy),
- odgrywam role społeczne (uprawiający sport, kibic sportowy, widz, czytelnik, słuchacz, kierowca, właściciel pojazdu, świadek, ofiara przestępstwa, uczestnik wypadku drogowego, kolizji),
- rozumiem wyrażenia potoczne i idiomy, homonimy, onomatopeje i spieszczenia.
CZYTAM
- zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym fragmenty polskiej prozy,
- przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji,
- rozumiem teksty pisane w różnych stylach, o różnych intencjach (ostrzeżenie, protest, skarga, reklamacja, polecenie, zalecenie, reklamowanie),
- pogłębiam wiedzę o polskich realiach.
ROZMAWIAM
- mówię swobodnie, prowadzę rozmowę na rożne tematy, uczestniczę w dyskusjach, w rozmowie telefonicznej proszę o przekazanie informacji lub o przywołanie osoby trzeciej,
- znam zwyczaje przechodzenia na ty,
- udzielam pełnej informacji na podany temat, wyjaśniam swój punkt widzenia,
- rozważam argumenty na dany temat,
- porównuję ludzi i sytuacje, definiuję, mówię o warunkach i konsekwencjach,
- przytaczam cudzą wypowiedź i ustosunkowuję się do niej,
- stosuję omówienia,
- włączam cytaty,
- przeprowadzam wywiad.
PISZĘ
- rozumiem porównania i ich używam (mniej znane porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
- dostosowuję styl do adresata i gatunku,
- piszę charakterystykę, rozprawkę, sprawozdanie, list urzędowy, życiorys, recenzję zgodnie z instrukcją (gatunek, długość tekstu, role społeczne, czas na wykonanie zadania),
- stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (zasady zapisu i wymowy nosówek ę, ą, zasady pisowni u - ó, ż - rz, ch - h, pisowni łącznej i rozdzielnej, stosowania cudzysłowu, nawiasu, dwukropka), piszę proste dyktanda,
- umiem poprawić większość swoich błędów,
- tworzę różne typy zdań, w tym zdania wielokrotnie złożone,
- stosuję różnorodne związki frazeologiczne.
GRAMATYKA
- odmieniam polskie nazwy własne (Białystok, Zakopane),
- używam zaimków żaden, każdy, wszyscy,
- tworzę bezosobowe formy czasownika,
- używam imiesłowów przymiotnikowych i przysłówkowych,
- czasowniki tworzę w stronie czynnej, zwrotnej i biernej,
- znam nazwy kontynentów i krajów oraz miast, tworzę od nich nazwy mieszkańców,
- tworzę przymiotniki odrzeczownikowe (lekarz - lekarski) oraz rzeczowniki odprzymiotnikowe (nazwy cech abstrakcyjnych: dojrzały - dojrzałość),
- tworzę zdrobnienia i spieszczenia (Piotruś, dziewczątko),
- tworzę pytania w mowie zależnej i niezależnej,
- stosuję negację podwójną i wielokrotną, znam jej prawidłowy szyk,
- tworzę zdania wielokrotnie złożone, przekształcam je.