uz-logo-pion-2.png

Poziom B2

POZIOM B2

Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2, B1.

SŁYSZĘ I ROZUMIEM:

  • rozumiem główne myśli w komunikatach autentycznych, zawierające intencje bezpośrednie i pośrednie, wypowiadane w normalnym tempie i w dobrych warunkach akustycznych, o schematycznej i przewidywalnej strukturze, bardziej skomplikowane intencjonalnie (w tym komplementy),
  • odgrywam role społeczne (uprawiający sport, kibic sportowy, widz, czytelnik, słuchacz, kierowca, właściciel pojazdu, świadek, ofiara przestępstwa, uczestnik wypadku drogowego, kolizji),
  • rozumiem wyrażenia potoczne i idiomy, homonimy, onomatopeje i spieszczenia.

CZYTAM

  • zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym fragmenty polskiej prozy,
  • przeglądam szybko teksty w celu znalezienia potrzebnej informacji,
  • rozumiem teksty pisane w różnych stylach, o różnych intencjach (ostrzeżenie, protest, skarga, reklamacja, polecenie, zalecenie, reklamowanie),
  • pogłębiam wiedzę o polskich realiach.

ROZMAWIAM

  • mówię swobodnie, prowadzę rozmowę na rożne tematy, uczestniczę w dyskusjach, w rozmowie telefonicznej proszę o przekazanie informacji lub o przywołanie osoby trzeciej,
  • znam zwyczaje przechodzenia na ty,
  • udzielam pełnej informacji na podany temat, wyjaśniam swój punkt widzenia,
  • rozważam argumenty na dany temat,
  • porównuję ludzi i sytuacje, definiuję, mówię o warunkach i konsekwencjach,
  • przytaczam cudzą wypowiedź i ustosunkowuję się do niej,
  • stosuję omówienia,
  • włączam cytaty,
  • przeprowadzam wywiad.

PISZĘ

  • rozumiem porównania i ich używam (mniej znane porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
  • dostosowuję styl do adresata i gatunku,
  • piszę charakterystykę, rozprawkę, sprawozdanie, list urzędowy, życiorys, recenzję zgodnie z instrukcją (gatunek, długość tekstu, role społeczne, czas na wykonanie zadania),
  • stosuję polską wersję pisma odręcznego, zasady ortograficzne (zasady zapisu i wymowy nosówek ę, ą, zasady pisowni u - ó, ż - rz, ch - h, pisowni łącznej i rozdzielnej, stosowania cudzysłowu, nawiasu, dwukropka), piszę proste dyktanda,
  • umiem poprawić większość swoich błędów,
  • tworzę różne typy zdań, w tym zdania wielokrotnie złożone,
  • stosuję różnorodne związki frazeologiczne.

GRAMATYKA

  • odmieniam polskie nazwy własne (Białystok, Zakopane),
  • używam zaimków żaden, każdy, wszyscy,
  • tworzę bezosobowe formy czasownika,
  • używam imiesłowów przymiotnikowych i przysłówkowych,
  • czasowniki tworzę w stronie czynnej, zwrotnej i biernej,
  • znam nazwy kontynentów i krajów oraz miast, tworzę od nich nazwy mieszkańców,
  • tworzę przymiotniki odrzeczownikowe (lekarz - lekarski) oraz rzeczowniki odprzymiotnikowe (nazwy cech abstrakcyjnych: dojrzały - dojrzałość),
  • tworzę zdrobnienia i spieszczenia (Piotruś, dziewczątko),
  • tworzę pytania w mowie zależnej i niezależnej,
  • stosuję negację podwójną i wielokrotną, znam jej prawidłowy szyk,
  • tworzę zdania wielokrotnie złożone, przekształcam je.
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18