uz-logo-pion-2.png

Poziom B1

POZIOM B1

Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2.

SŁYSZĘ I ROZUMIEM:

  • rozpoznaję temat wypowiedzi i intencję mówiącego oraz informacje podawane w tekstach autentycznych, np. radiu i telewizji (podawanych w wolnym tempie),
  • rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka (upodobania), rodziny (historia rodziny, wielkość, krewni, uroczystości rodzinne), życia codziennego, towarzyskiego, sportu (dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, imprezy sportowe), miejsc (miasto a wieś, budynki miejskie i instytucje użyteczności publicznej - dworzec, bank, biblioteka, poczta), podróży (biura podróży, dokumenty, wycieczki, rodzaje bagażu), pracy (rynek pracy i prawo pracy), edukacji (system edukacji, zajęcia szkolne i pozalekcyjne), żywienia (przepisy kulinarne, potrawy, ich składniki i przygotowywanie) zakupów (sklepy, towary, informacja i promocja, sposoby płacenia), zdrowia (dieta, styl życia, wypadki), środowiska naturalnego (ochrona przyrody), państwa i społeczeństwa (organizacja państwowa, uroczystości państwowe, sytuacja polityczna i gospodarcza, partie polityczne, warunki życia, przestępczość), nauki i techniki (odkrycia i wynalazki), mediów (prasa, radio, telewizja, internet), kultury (dziedziny kultury, wydarzenia kulturalne), stereotypów,
  • odgrywam role społeczne (pracodawca, pracownik, urzędnik, petent, kelner, konsument, podróżny, pasażer),
  • rozumiem gesty i mimikę.

CZYTAM

  • zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym ulotki, przewodniki, listy, poradniki, teksty popularnonaukowe,
  • znam lepiej polskie realia: morze, rzeki, jeziora, normy zachowania się w czasie uroczystości religijnych, państwowych i rodzinnych, uroczystości szkolne i uniwersyteckie, miejskie.

ROZMAWIAM

  • mówię poprawnie fonetycznie, dobrze akcentuję,
  • proszę o wskazówki i stosuję je w praktyce,
  • wyrażam uczucia (zaskoczenie, smutek, zainteresowanie),
  • reaguję na pytania,
  • uczestniczę w dyskusji, uzasadniam swoją opinię,
  • wygłaszam przygotowaną wcześniej wypowiedź,
  • wznoszę toast.

PISZĘ

  • składam życzenia, wyrażam prośbę, odmawiam, wyrażam pewność i niepewność, możliwość, konieczność, potrzebę, zaskoczenie, ból, zdenerwowanie, współczucie, obojętność, rozczarowanie,
  • wyrażam krytykę, opinię, argumentuję, podaję przykłady, radzę i odradzam,
  • rozumiem porównania i ich używam (proste porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
  • dostosowuję styl do adresata (formalny, nieformalny, potoczny),
  • stosuję normy korespondencji w języku polskim,
  • piszę opisy, relacje, streszczenia, opowiadania, tworzę prezentacje, piszę dziennik, CV, tworzę plan i notatkę,
  • piszę proste dyktanda.

GRAMATYKA

  • tworzę czas przeszły i przyszły czasowników dokonanych i niedokonanych,
  • stosuję tryb rozkazujący i przypuszczający w celu wyrażenia rozkazu, prośby, życzenia (Czy mogłabyś mi to przeczytać?),
  • tworzę rzeczowniki od czasowników (czytać - czytanie),
  • tworzę zdania w mowie zależnej i niezależnej,
  • tworzę równoważniki zdania (Ale zimno!)
  • tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikiem jednak,
  • tworzę zdania złożone podrzędnie podmiotowe, dopełnieniowe, przydawkowe i okolicznikowe.
Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18