CO POWINNAM/POWINIENEM WIEDZIEĆ I UMIEĆ
NA OKREŚLONYM POZIOMIE JĘZYKA?
Standardowo wyróżnia się 6 poziomów znajomości języka: A1, A2, B1, B2, C1, C2.
POZIOM B1
Umiem już to, co ważne na poziomie A1 i A2.
SŁYSZĘ I ROZUMIEM:
- rozpoznaję temat wypowiedzi i intencję mówiącego oraz informacje podawane w tekstach autentycznych, np. radiu i telewizji (podawanych w wolnym tempie),
- rozumiem informacje szczegółowe, zwłaszcza dotyczące człowieka (upodobania), rodziny (historia rodziny, wielkość, krewni, uroczystości rodzinne), życia codziennego, towarzyskiego, sportu (dyscypliny sportowe, sprzęt sportowy, imprezy sportowe), miejsc (miasto a wieś, budynki miejskie i instytucje użyteczności publicznej - dworzec, bank, biblioteka, poczta), podróży (biura podróży, dokumenty, wycieczki, rodzaje bagażu), pracy (rynek pracy i prawo pracy), edukacji (system edukacji, zajęcia szkolne i pozalekcyjne), żywienia (przepisy kulinarne, potrawy, ich składniki i przygotowywanie) zakupów (sklepy, towary, informacja i promocja, sposoby płacenia), zdrowia (dieta, styl życia, wypadki), środowiska naturalnego (ochrona przyrody), państwa i społeczeństwa (organizacja państwowa, uroczystości państwowe, sytuacja polityczna i gospodarcza, partie polityczne, warunki życia, przestępczość), nauki i techniki (odkrycia i wynalazki), mediów (prasa, radio, telewizja, internet), kultury (dziedziny kultury, wydarzenia kulturalne), stereotypów,
- odgrywam role społeczne (pracodawca, pracownik, urzędnik, petent, kelner, konsument, podróżny, pasażer),
- rozumiem gesty i mimikę.
CZYTAM
- zwiększam autonomię w wyborze lektury i czytam więcej, w tym ulotki, przewodniki, listy, poradniki, teksty popularnonaukowe,
- znam lepiej polskie realia: morze, rzeki, jeziora, normy zachowania się w czasie uroczystości religijnych, państwowych i rodzinnych, uroczystości szkolne i uniwersyteckie, miejskie.
ROZMAWIAM
- mówię poprawnie fonetycznie, dobrze akcentuję,
- proszę o wskazówki i stosuję je w praktyce,
- wyrażam uczucia (zaskoczenie, smutek, zainteresowanie),
- reaguję na pytania,
- uczestniczę w dyskusji, uzasadniam swoją opinię,
- wygłaszam przygotowaną wcześniej wypowiedź,
- wznoszę toast.
PISZĘ
- składam życzenia, wyrażam prośbę, odmawiam, wyrażam pewność i niepewność, możliwość, konieczność, potrzebę, zaskoczenie, ból, zdenerwowanie, współczucie, obojętność, rozczarowanie,
- wyrażam krytykę, opinię, argumentuję, podaję przykłady, radzę i odradzam,
- rozumiem porównania i ich używam (proste porównania metaforyczne: zdrowy jak ryba),
- dostosowuję styl do adresata (formalny, nieformalny, potoczny),
- stosuję normy korespondencji w języku polskim,
- piszę opisy, relacje, streszczenia, opowiadania, tworzę prezentacje, piszę dziennik, CV, tworzę plan i notatkę,
- piszę proste dyktanda.
GRAMATYKA
- tworzę czas przeszły i przyszły czasowników dokonanych i niedokonanych,
- stosuję tryb rozkazujący i przypuszczający w celu wyrażenia rozkazu, prośby, życzenia (Czy mogłabyś mi to przeczytać?),
- tworzę rzeczowniki od czasowników (czytać - czytanie),
- tworzę zdania w mowie zależnej i niezależnej,
- tworzę równoważniki zdania (Ale zimno!)
- tworzę zdania złożone współrzędnie ze spójnikiem jednak,
- tworzę zdania złożone podrzędnie podmiotowe, dopełnieniowe, przydawkowe i okolicznikowe.